Muziek bestaat al eeuwen, maar pas rond 1901 kon de eerste plaat worden opgenomen. Dit werd echter voornamelijk door blanke artiesten gedaan en zelden zetten Afro-Amerikanen muziek op de plaat. Pas in de jaren ’20 zetten namen meer Afro-Amerikanen muziek op. Zo kwam Mamie Smith als eerste vrouwelijke Afro-Amerikaanse artiest in 1920 met de allereerste bluesplaat: Crazy Blues.
Mamie Smith
Vandaag op de sterfdag van Mamie Smith, 30 oktober 1946, is het tijd voor een kleine geschiedenisles over zwarte muziek. En natuurlijk staat Mamie Smith centraal. Zij was namelijk de eerste African-American female performer to make a phonograph record.
Het kostte Mamie Smith heel wat moeite om een plaat op te nemen. Columbia weigerde haar en bij de voorloper van RCA (Victor) mocht ze een opname maken van het lied That Thing called Love. Dat wil zeggen: ze mocht invallen voor voor de blanke Sophie Tucker die ziek was geworden. Uiteindelijk weigerde RCA die opname op de markt te brengen. Toch werd die proefpersing door een aantal mensen opgepikt en ook nog eens verkocht. Een andere platenmaatschappij, Okeh-label, rook geld en besloot That Thing called Love officieel uit te brengen. Op de achterkant van de single stond You Can’t Keep A Good Man Down‘. De plaat verkocht prima dus mocht ze nog in hetzelfde jaar Crazy Blues opnemen. Daar werden binnen een jaar meer dan een miljoen exemplaren van verkocht. Veel kopers waren Afro-Amerikanen, een tot dusver onopgemerkte markt.
De allereerste bluesplaat
Crazy Blues wordt de allereerste bluesplaat genoemd, maar had eigenlijk weinig blues in zich. Het was veel meer een jazznummer. Niet zo vreemd dan haar begeleidingsgroep de Jazz Hounds heette. Maar of het nou blues of jazz is, Smith wordt beroemd en krijgt de bijnaam ‘Queen of the Blues’. Ze neemt meer platen op en er volgen tal van tournees in de Verenigde Staten en Europa. Daarbij doet ze onder andere Duitsland aan. En dat in het jaar 1936! De Duitsers waren ongelofelijk onder de indruk van haar en een aantal Duitse fans lieten, 28 jaar na haar dood, in 1946, een grafsteen maken en verscheepte die naar de Verenigde Staten.
Proud to be black
Smith was eigenlijk de eerste artiest die een zogenaamde race record maakte. De term ‘race record’ zou je nu nooit meer gebruiken, maar destijds was het een doodgewoon begrip en was niet denigrerend bedoeld. De term werd in 1922 bedacht door Okeh Records en in een Afro-Amerikaanse krant, werd Mamie Smith door Okeh Records gepromoot als ‘Our Race Artist’.
Meer Blues
In de BoekenBlues Shop vind je veel meer blues. Bekijk hieronder drie blues items die ik onlangs heb toegevoegd aan de shop.
Bronnen: NPO Radio 2, Open Culture, Uppers & Downers