De Tuin der Lusten is een schilderij van Jheronimusch Bosch. Het is een drieluik dat vol staat met details. Op het rechterpaneel is de hel afgebeeld en wordt het Billenlied op een vierlijnige notenbalk getoond.
Notenbalk
Jeroen Bosch schilderde dit drieluik vermoedelijk in opdracht van Hendrik III van Nassau in de periode 1483-1538. Op het rechterpaneel schilderde hij de hel. Dat was echt iets vreselijks. Alleen maar ellende en men moet de verschrikkelijkste straffen ondergaan. Een enorme brand, een gigantische blauwe uil die mensen eet en ook weer uitpoept en heel veel dronkenlappen. Muziekinstrumenten, waaronder de draailier, luit en harp, zijn afgebeeld als martelwerktuigen. Zo wordt iemand door een gigantische luit verpletterd. Op de billen van die persoon staat een vierlijnige Gregoriaanse notenbalk gekerfd.
Billenlied
Amelia Hamrick, een studente uit Oklahoma wilde weten hoe dat Billenlied zou klinken en heeft in 2014 de bladmuziek op de kont vertaald naar de vijflijnige notenbalk die we tegenwoordig gebruiken. Ze speelde het op de piano en plaatste het op haar blog. Ze noemde haar opname de 600-years-old butt song from hell.
Wil je het zelf spelen, dan vind je hieronder de tabulatuur.
Codex Gluteo
Amalia was overigens niet de eerste muzikant die het Billenlied speelde. De Spaanse monnik Gregorio Paniagua had in 1978 al een versie van het Billenlied opgenomen. Samen met zijn muziekgezelschap Atrium Musicae speelde hij Codex Gluteo, wat zoveel betekent als het ‘het bil geschrift’.
Covers van het Billenlied
Ook andere muzikanten coverden het Billenlied. Zo is er een metal versie.
En er is een drum cover met waarbij getikt wordt op enge schedels en botten: bone percussion.
James Spalink speelde the Butt Song op de instrumenten uit de tijd van Jeroen Bosch, namelijk luit, harp en draailier.
De laatste cover is deze Gregoriaanse gezongen versie. Prachtig!
Bronnen: Art.net, BoschBot, Everlasting Blört, Tuin der lusten jheronimus Bosch,Wikipedia